ПРАКТИКА — ЦЕ ШЛЯХ ДО МАЙБУТНЬОЇ КАР`ЄРИ
Особливість навчання в Одеському національному економічному універистеті – практична спрямованість підготовки студентів. Обов’язковим етапом навчання є практична підготовка, яка приймає різні прояви: навчально-економічна практика, тренінги, виробнича практика. Студенти випускових курсів завершують практичне навчання виробничою (переддипломною) практикою і захистом кваліфікаційної роботи.
Студенти вільні у виборі місця проходження практики. Одеський національний економічний університет надає можливість пройти практичну підготовку на базі підприємств-партнерів, з якими укладені договори про співпрацю та практику студентів: Одеська обласна адміністрація, Одеська міська рада, Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, ТОВ «Одескабель» та ін.
Якщо студент бажає пройти практику в іншому місці йому необхідно домовитися про це безпосередньо на підприємстві, пред’явити в університеті лист-запрошення та укласти двохсторонню угоду про практику.
Впровадження сучасних методик і технологій навчання є важливим завданням кожного навчального закладу. У сфері сучасної економічної вищої освіти важливе значення має посилення практичної підготовки студентів і формування у них навичок прийняття управлінських рішень.
У 2012 р. в ОНЕУ було створено навчальне промислове підприємтсво для надання можливості студентам ознайомитись на його прикладі з особливостями управління виробничим підприємтсвом та засвоєння основ виробничого менеджменту. Унікальна інформаційна база навчального підприємства представляє собою деталізовану звітність по усіх напрямках діяльності (виробництво продукції, придбання сировини і матеріалів, реалізація продукції, рух персоналу, нарахування заробітної плати, сплата обов’язкових платежів, рух грошових коштів тощо) за період один рік.
Впровадження проекту в учбовий процес предбачено у VI навчальному семестрі в межах навчально-ознайомчої практики студентів 3-го курсу. Особливість проекту полягає у тому, що кожен студент послідовно проходить практику в кожному із відділів адміністрації, починаючи з відділу, що відповідає його спеціальності, в цей же відділ він повертається наприкінці проходження практики.
Під час практики студенти виконують реальні функціональні обов’язки економіста на підприємстві та мають змогу ознайомитись зі специфікою роботи у різних економічних відділах реального промислового підприємтсва, працюючи з одним і тим же масивом даних, та побачити вплив рішень, прийнятих в одному відділі, на роботу інших відділів.
Метою навчально-економічної практики в умовах навчально-тренінгового підприємства є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації, розрахунково-аналітичними операціями, управлінськими процедурами та технічними засобами виконання робіт у майбутній сфері діяльності для систематизації наявних знань студентів, їх розширення та формування професійних компетенцій спеціалістів економічного профілю.
Основними завданнями навчально-економічної практики у умовах навчально-тренінгового підприємства є:
- закріплення теоретичних знань за фахом, отриманих студентами в університеті у ході вивчення профільних навчальних дисциплін;
- ознайомлення з особливостями діяльності підприємства в сучасних умовах;
- отримання та аналіз інформації з первинних статистичних, бухгалтерських, фінансових документів підприємства;
- отримання навичок управління підприємством з урахуванням результатів економічних розрахунків;
- ознайомлення зі структурою управління фінансово-господарською діяльністю підприємства, виробничою та організаційною структурою;
- виконання функціональних обов’язків фахівців підприємства економічного профілю та безпосередня участь у роботі економічних служб підприємства;
- придбання навичок ведення комерційних переговорів, збуту продукції та вивчення ринкового попиту.
Умовою успішного проходження практики є активна і безпосередня участь студента у фінансово-господарській діяльності підприємства «Супер-Нова» та особисте виконання усіх ситуаційних завдань.
При проходженні навчально-економічної практики студентами має бути приділено увагу роботі з документами підприємства, даними форм статистичної звітності, первинними бухгалтерськими документами, внутрішніми звітами відповідних служб та відділів.
Відділи НТП
Бухгалтерія
Бухгалтерія на підприємстві має важливе значення. Робота бухгалтерії пов’язана з постійним напрямком процесу господарської діяльності в русло, зазначене чинним законодавством України. Тобто, бухгалтерія – орган обліку та контролю, який організує бухгалтерський облік і веде сувору звітність, проводить різноманітного роду перевірки та інвентаризації, здійснює документальні ревізії.
Основні функції бухгалтерії навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:
- безперервне ведення бухгалтерського обліку на підприємстві;
- організація бухгалтерського обліку відповідно до законодавства та установчих документів, забезпечення дотримання встановлених єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку;
- дотримання правил документообігу і технології обробки облікової інформації;
- відображення у документах достовірної та у повному обсязі інформації про господарські операції і результати діяльності, необхідної для оперативного управління фінансовими і матеріальними ресурсами;
- систематизація інформації, що міститься в первинних документах на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах;
- проведення аналізу даних бухгалтерського обліку та звітності, щодо причин зростання дебіторської та кредиторської заборгованості;
- складання і подання у встановлені терміни фінансової, податкової та статистичної звітності;
- організація контролю за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;
- участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів підприємства;
- проведення інвентаризації активів і зобов’язань для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку і фінансової звітності, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка;
- забезпечення перевірки стану бухгалтерського обліку у відокремлених підрозділах підприємства;
- контроль своєчасності сплати податків та зборів згідно встановлених термінів та розмірів;
- забезпечення достатньою достовірною інформацією інших відділів підприємства (економічного відділу, відділу маркетингу, відділу управління персоналом, юридичний відділ, тощо) для ефективної організації своєї роботи та прийняття ефективних управлінських рішень;
- забезпечення роботи економічного планування й аналізу спрямованою на організацію раціональної фінансової діяльності, виявлення і використання фінансових резервів з метою досягнення найбільшої ефективності діяльності підприємства.
Відділ маркетингу
Основні функції відділу маркетингу навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:
- розробка маркетингової стратегії підприємства;
- аналіз ефективності логістичних схем доставки кожного виду товару;
- контроль за виконанням планів поставки товарів за номенклатурою в розрізі укладених договорів;
- вивчення попиту на продукцію підприємства і розробка прогнозів на наступний період;
- аналіз і розробка прогнозів основних кон’юнктуроутворюючих факторів потенційних ринків збуту продукції підприємства;
- складання планів реалізації продукції;
- аналіз товарного асортименту, якості продукції, організації збуту, реклами і системи фірмового обслуговування на аналогічних підприємствах;
- проведення маркетингових досліджень потреб споживачів продукції підприємства та кінцевих споживачів;
- організація формування, наповнення та оновлення маркетингової бази даних за такими розділами: споживачі, конкуренти, кон’юнктура ринку, збут;
- систематичне спостереження за ринком і коректування прогнозів відповідно до змін, що відбуваються;
- розробка пропозицій керівництву підприємства зі створення нової продукції і зміни характеристик існуючих товарів;
- визначення спільно з іншими відділами технічних характеристик і ціни нового виробу;
- прогнозування попиту на нову продукцію;
- аналіз конкурентоспроможності продукції підприємства;
- визначення методу та стратегії ціноутворення і розрахунок оптимальних цін на продукцію підприємства з врахуванням рівня попиту та цін конкурентів;
- розробка системи знижок з ціни продукції підприємства;
- налагодження контактів з замовниками і покупцями продукції, розробка заходів щодо підвищення ефективності збутової мережі;
- забезпечення підготовки і укладення договорів на поставку товарів;
- пошук нових ринків збуту і нових споживачів продукції;
- підготовка оперативної та статистичної звітності про виконання поставок, договірних зобов’язань і своєчасне їх представлення з пояснювальною запискою;
- розробка планів рекламних кампаній, вибір найбільш ефективних методів реклами, що враховують особливості рекламованої продукції і ринку. Визначення об’єктів реклами і сегментів ринку, на яких необхідно рекламувати продукцію;
- організація роботи з проведення рекламних кампаній. Розробка необхідних рекламних матеріалів. Організація співробітництва з засобами масової інформації;
- розробка концепції формування фірмового стилю, організація реклами за допомогою фірмових виробів (плакатів, буклетів, афіш, експрес інформації);
- складання кошторису витрат на проведення рекламних заходів і здійснення контролю за дотриманням;
- аналіз ефективності реклами, її впливу на збут продукції, інформованості споживача про продукцію підприємства і розробка рекомендацій з вдосконалення реклами;
- забезпечення правильного складання встановленої звітності та її своєчасного подання керівництву. Аналіз ефективності функціонування маркетингової системи та розробка пропозицій щодо її вдосконалення.
Відділ управління персоналом
У відділі управління персоналом навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова» студенти виконують функції фахівців, що займаються проблемами економіки праці, зокрема аналізом та плануванням трудових показників.
Під час виконання завдань з практики (3 курс) та тренінгу за фахом (4 курс) у даному відділі студенти мають можливість застосовувати теоретичні знання, отримані в ході лекційних та практичних занять з навчальної дисципліни «Економіка праці та соціально-трудові відносини», і, таким чином, отримати вміння та практичні навички для виконання своєї професійної діяльності за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр».
Основні функції відділу управління персоналом (сектор «аналіз трудових показників») навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:
- аналіз і планування чисельності персоналу підприємства;
- аналіз використання робочого часу на підприємстві;
- аналіз продуктивності праці;
- аналіз заробітної плати;
- розробка проекту з удосконалення оплати праці;
- планування витрат робочого часу;
- планування фонду оплати праці;
- складання зведеного плану з праці.
Планово-економічний відділ
Основні функції планово-економічного відділу навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:
- організація виробничого та технологічного процесу виготовлення продукції ТОВ «Супер-Нова»;
- аналіз виробничої програми та динаміки випуску продукції цехами у натуральному виразі;
- оформлення необхідних документів щодо випуску продукції, проведення закупки матеріалів, необхідних для виробництва;
- аналіз основних засобів за складом, динамікою, структурою та технічним станом;
- аналіз руху основних засобів і ефективності їх використання;
- аналіз складу, структури та динаміки оборотних коштів підприємства;
- аналіз ефективності використання оборотних коштів підприємства;
- складання калькуляції собівартості окремих видів продукції та проведення порівняльного аналізу собівартості різних видів продукції;
- аналіз структури витрат підприємства за економічними елементами;
- складання кошторису загальновиробничих, адміністративних витрат, витрат на збут;
- аналіз основних видів доходу, витрат і відрахувань підприємства;
- аналіз основних видів прибутку підприємства;
- аналіз показників рентабельності підприємства.