Практична підготовка

ПРАКТИКА — ЦЕ ШЛЯХ ДО МАЙБУТНЬОЇ КАР`ЄРИ

Особливість навчання в Одеському національному економічному універистеті – практична спрямованість підготовки студентів. Обов’язковим етапом навчання є практична підготовка, яка приймає різні прояви: навчально-економічна практика, тренінги, виробнича практика. Студенти випускових курсів завершують практичне навчання виробничою (переддипломною) практикою і захистом кваліфікаційної роботи.

Студенти вільні у виборі місця проходження практики. Одеський національний економічний університет надає можливість пройти практичну підготовку на базі підприємств-партнерів, з якими укладені договори про співпрацю та практику студентів: Одеська обласна адміністрація, Одеська міська рада, Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, ТОВ «Одескабель» та ін.

Якщо студент бажає пройти практику в іншому місці йому необхідно домовитися про це безпосередньо на підприємстві, пред’явити в університеті лист-запрошення та укласти двохсторонню угоду про практику.

Впровадження сучасних методик і технологій навчання є важливим завданням кожного навчального закладу. У сфері сучасної економічної вищої освіти важливе значення має посилення практичної підготовки студентів і формування у них навичок прийняття управлінських рішень.

У 2012 р. в ОНЕУ було створено навчальне промислове підприємтсво для надання можливості студентам ознайомитись на його прикладі з особливостями управління виробничим підприємтсвом та засвоєння основ виробничого менеджменту. Унікальна інформаційна база навчального підприємства представляє собою деталізовану звітність по усіх напрямках діяльності (виробництво продукції, придбання сировини і матеріалів, реалізація продукції, рух персоналу, нарахування заробітної плати, сплата обов’язкових платежів, рух грошових коштів тощо) за період один рік.

Впровадження проекту в учбовий процес предбачено у VI навчальному семестрі в межах навчально-ознайомчої практики студентів 3-го курсу. Особливість проекту полягає у тому, що кожен студент послідовно проходить практику в кожному із відділів адміністрації, починаючи з відділу, що відповідає його спеціальності, в цей же відділ він повертається наприкінці проходження практики.

Під час практики студенти виконують реальні функціональні обов’язки економіста на підприємстві та мають змогу ознайомитись зі специфікою роботи у різних економічних відділах реального промислового підприємтсва, працюючи з одним і тим же масивом даних, та побачити вплив рішень, прийнятих в одному відділі, на роботу інших відділів.

Метою навчально-економічної практики в умовах навчально-тренінгового підприємства є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації, розрахунково-аналітичними операціями, управлінськими процедурами та технічними засобами виконання робіт у майбутній сфері діяльності для систематизації  наявних знань студентів, їх розширення та формування  професійних компетенцій спеціалістів економічного профілю.

 

Основними завданнями навчально-економічної практики у умовах навчально-тренінгового підприємства є:

  • закріплення теоретичних знань за фахом, отриманих студентами в університеті у ході вивчення профільних навчальних дисциплін;
  • ознайомлення з особливостями діяльності підприємства в сучасних умовах;
  • отримання та аналіз інформації з первинних статистичних, бухгалтерських, фінансових документів підприємства;
  • отримання навичок управління підприємством з урахуванням результатів економічних розрахунків;
  • ознайомлення зі структурою управління фінансово-господарською діяльністю підприємства, виробничою та організаційною структурою;
  • виконання функціональних обов’язків фахівців підприємства економічного профілю та  безпосередня участь у роботі економічних служб підприємства;
  • придбання навичок ведення комерційних переговорів, збуту продукції та вивчення ринкового попиту.

 

Умовою успішного проходження практики є активна і безпосередня участь студента у фінансово-господарській діяльності підприємства «Супер-Нова» та особисте виконання усіх ситуаційних завдань.

При проходженні навчально-економічної практики студентами має бути приділено увагу роботі з документами підприємства, даними форм статистичної звітності, первинними бухгалтерськими документами, внутрішніми звітами відповідних служб та відділів.

Схема практики

Відділи НТП

Бухгалтерія

Кубік В.Д

Бухгалтерія на підприємстві має важливе значення. Робота бухгалтерії пов’язана з постійним напрямком процесу господарської діяльності в русло, зазначене чинним законодавством України. Тобто, бухгалтерія – орган обліку та контролю, який організує бухгалтерський облік і веде сувору звітність, проводить різноманітного роду перевірки та інвентаризації, здійснює документальні ревізії.

Основні функції бухгалтерії навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:

  • безперервне ведення бухгалтерського обліку на підприємстві;
  • організація бухгалтерського обліку відповідно до законодавства та установчих документів, забезпечення дотримання встановлених єдиних методологічних принципів бухгалтерського обліку;
  • дотримання правил документообігу і технології обробки облікової інформації;
  • відображення у документах достовірної та у повному обсязі інформації про господарські операції і результати діяльності, необхідної для оперативного управління фінансовими і матеріальними ресурсами;
  • систематизація інформації, що міститься в первинних документах на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах;
  • проведення аналізу даних бухгалтерського обліку та звітності, щодо причин зростання дебіторської та кредиторської заборгованості;
  • складання і подання у встановлені терміни фінансової, податкової та статистичної звітності;
  • організація контролю за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій;
  • участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів підприємства;
  • проведення інвентаризації активів і зобов’язань для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку і фінансової звітності, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка;
  • забезпечення перевірки стану бухгалтерського обліку у відокремлених підрозділах підприємства;
  • контроль своєчасності сплати податків та зборів згідно встановлених термінів та розмірів;
  • забезпечення достатньою достовірною інформацією інших відділів підприємства (економічного відділу, відділу маркетингу, відділу управління персоналом, юридичний відділ, тощо) для ефективної організації своєї роботи та прийняття ефективних управлінських рішень;
  • забезпечення роботи економічного планування й аналізу спрямованою на організацію раціональної фінансової діяльності, виявлення і використання фінансових резервів з метою досягнення найбільшої ефективності діяльності підприємства.

Відділ маркетингу

Жарськa І.О

Основні функції відділу маркетингу навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:

  • розробка маркетингової стратегії підприємства;
  • аналіз ефективності логістичних схем доставки кожного виду товару;
  • контроль за виконанням планів поставки товарів за номенклатурою в розрізі укладених договорів;
  • вивчення попиту на продукцію підприємства і розробка прогнозів на наступний період;
  • аналіз і розробка прогнозів основних кон’юнктуроутворюючих факторів потенційних ринків збуту продукції підприємства;
  • складання планів реалізації продукції;
  • аналіз товарного асортименту, якості продукції, організації збуту, реклами і системи фірмового обслуговування на аналогічних підприємствах;
  • проведення маркетингових досліджень потреб споживачів продукції підприємства та кінцевих споживачів;
  • організація формування, наповнення та оновлення маркетингової бази даних за такими розділами: споживачі, конкуренти, кон’юнктура ринку, збут;
  • систематичне спостереження за ринком і коректування прогнозів відповідно до змін, що відбуваються;
  • розробка пропозицій керівництву підприємства зі створення нової продукції і зміни характеристик існуючих товарів;
  • визначення спільно з іншими відділами технічних характеристик і ціни нового виробу;
  • прогнозування попиту на нову продукцію;
  • аналіз конкурентоспроможності продукції підприємства;
  • визначення методу та стратегії ціноутворення і розрахунок оптимальних цін на продукцію підприємства з врахуванням рівня попиту та цін конкурентів;
  • розробка системи знижок з ціни продукції підприємства;
  • налагодження контактів з замовниками і покупцями продукції, розробка заходів щодо підвищення ефективності збутової мережі;
  • забезпечення підготовки і укладення договорів на поставку товарів;
  • пошук нових ринків збуту і нових споживачів продукції;
  • підготовка оперативної та статистичної звітності про виконання поставок, договірних зобов’язань і своєчасне їх представлення з пояснювальною запискою;
  • розробка планів рекламних кампаній, вибір найбільш ефективних методів реклами, що враховують особливості рекламованої продукції і ринку. Визначення об’єктів реклами і сегментів ринку, на яких необхідно рекламувати продукцію;
  • організація роботи з проведення рекламних кампаній. Розробка необхідних рекламних матеріалів. Організація співробітництва з засобами масової інформації;
  • розробка концепції формування фірмового стилю, організація реклами за допомогою фірмових виробів (плакатів, буклетів, афіш, експрес інформації);
  • складання кошторису витрат на проведення рекламних заходів і здійснення контролю за дотриманням;
  • аналіз ефективності реклами, її впливу на збут продукції, інформованості споживача про продукцію підприємства і розробка рекомендацій з вдосконалення реклами;
  • забезпечення правильного складання встановленої звітності та її своєчасного подання керівництву. Аналіз ефективності функціонування маркетингової системи та розробка пропозицій щодо її вдосконалення.

Відділ управління персоналом

Карпенко Н.В

У відділі управління персоналом навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова» студенти виконують функції фахівців, що займаються проблемами економіки праці, зокрема аналізом та плануванням трудових показників.

Під час виконання завдань з практики (3 курс) та тренінгу за фахом (4 курс) у даному відділі студенти мають можливість застосовувати теоретичні знання, отримані в ході лекційних та практичних занять з навчальної дисципліни «Економіка праці та соціально-трудові відносини», і, таким чином, отримати вміння та практичні навички для виконання своєї професійної діяльності за освітньо-кваліфікаційним рівнем «бакалавр».

Основні функції відділу управління персоналом (сектор «аналіз трудових показників») навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:

  • аналіз і планування чисельності персоналу підприємства;
  • аналіз використання робочого часу на підприємстві;
  • аналіз продуктивності праці;
  • аналіз заробітної плати;
  • розробка проекту з удосконалення оплати праці;
  • планування витрат робочого часу;
  • планування фонду оплати праці;
  • складання зведеного плану з праці.

Планово-економічний відділ

Кошельок Г.В

Основні функції планово-економічного відділу навчально-тренінгового підприємства «Супер-нова»:

  • організація виробничого та технологічного процесу виготовлення продукції ТОВ «Супер-Нова»;
  • аналіз виробничої програми та динаміки випуску продукції цехами у натуральному виразі;
  • оформлення необхідних документів щодо випуску продукції, проведення закупки матеріалів, необхідних для виробництва;
  • аналіз основних засобів за складом, динамікою, структурою та технічним станом;
  • аналіз руху основних засобів і ефективності їх використання;
  • аналіз складу, структури та динаміки оборотних коштів підприємства;
  • аналіз ефективності використання оборотних коштів підприємства;
  • складання калькуляції собівартості окремих видів продукції та проведення порівняльного аналізу собівартості різних видів продукції;
  • аналіз структури витрат підприємства за економічними елементами;
  • складання кошторису загальновиробничих, адміністративних витрат, витрат на збут;
  • аналіз основних видів доходу, витрат і відрахувань підприємства;
  • аналіз основних видів прибутку підприємства;
  • аналіз показників рентабельності підприємства.

Анкета (практика в НТП)